COPD therapie

Met COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Diseases) ofwel 'chronisch obstructieve longziekten', bedoelen we de ziektebeelden chronische bronchitis en emfyseem. Daarnaast vallen mensen met Astma ook onder de groep patiŽnten die voor longfysiotherapie in aanmerking kunnen komen.
Astma is een chronische ontsteking van de luchtwegen, waarbij de luchtwegen heftiger reageren op prikkels en pde atienten vaak allergieŽn ontwikkelen. Daarnaast kunnen erfelijke factoren een rol spelen.

De meest recente richtlijnen omschrijven COPD als 'een ziektetoestand welke wordt gekarakteriseerd door een beperking van de luchtstroom die niet volledig omkeerbaar is; deze beperking van de luchtstroom is gewoonlijk progressief van aard en gaat samen met een abnormale ontstekingsreactie van de longen ten gevolge van schadelijke deeltjes of gassen'.

In onze praktijk wordt een groepstrainingsprogramma gegeven, dat is bedoeld voor longpatiŽnten die, ondanks goed ingestelde medicatie, last hebben van: benauwdheid,verminderd inspanningsvermogen of beperkingen bij activiteiten in het dagelijks leven. Dit programma is ontwikkeld door het Lorna (longfysiotherapie netwerk Amsterdam). Het Lorna netwerk is inmiddels ketenpartner van het Toolssketenzorgproject in Amsterdam.

Doel: Opmerking: afhankelijk van de ernst van de aandoening is er een bepaalde groep COPD-patiŽnten, die alleen op verwijzing van de longarts aan het trainingsprogramma mogen meedoen.

COPD- training / Longrevalidatieprogramma bestaat uit verschillende facetten. Na de intake, het fysiotherapeutisch onderzoek en fysieke testen volgt een individueel aangepaste behandeling/ training.

Onderdelen van het trainingsprogramma:

INTAKE BEHANDELPROGRAMMA

Informeer bij uw zorgverzekeraar over de vergoeding.

Naast de training kunt u ook voor een Bom advies; een Bewegingsadvies Op Maat, terecht bij Lindia Wassenborg; de Lornafysiotherapeut. BOM-advies is een individueel bewegingsadvies, waarbij gekeken wordt naar het voor u juiste bewegingsprogramma. Hiervoor heeft u een verwijzing van de huisarts nodig.

Verder kunt u specifiek behandeld worden om ademregulatie en ophoesttechnieken te leren, zonder beweegprogramma.

Wilt u meer informatie over Het Lornanetwerk: zie http://lornamsterdam.nl/.
Lorna