Artrose-training

Voelen uw gewrichten stijf aan? Doet het ook pijn wanneer u ze beweegt? Heeft u daardoor moeite met lopen? U denkt misschien dat het beter is om lichamelijke activiteiten te vermijden en daarmee pijn te verminderen. Het omgekeerde is waar! Speciaal voor mensen met artrose heeft Fysiomeer een training ontwikkeld.

Het Koninklijk Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) heeft in samenwerking met TNO een trainingsprogramma ontwikkeld voor mensen met heup- en knie-artrose. Het trainingsprogramma heeft als doel u te leren voldoende te bewegen en dat vooral te blijven doen, want bewegen is noodzakelijk voor een goede gezondheid.

Heeft u moeite met bewegen vanwege de klachten? Bent u bang om pijn te krijgen als u gaat bewegen? Denk u dat de artrose toeneemt als u gaat bewegen? Bewegen is gezond en helpt de klachten bij artrose te verminderen. Tevens vermindert bewegen de kans op hart- en vaatziekten. Bewegen is belangrijk, houdt uzelf gezond. Speciaal voor mensen met heup- en knie-artrose is het trainingsprogramma ontwikkeld. U doorloopt het trainingsprogramma samen met een fysiotherapeut die speciaal is opgeleid voor het trainingsprogramma artrose. Uw begeleiding is dus in goede handen.

De Fysiotherapeut zal beginnen met een eerste gesprek en het afnemen van een aantal testen. Hierdoor kan de fysiotherapeut u het programma op maat aanbieden. De testen laten zien wat uw huidige situatie is en wat uw mogelijkheden zijn.

Na afloop van het trainingsprogramma zal de fysiotherapeut wederom de testen afnemen en met u de resultaten en de voortgang bespreken. Het trainingsprogramma is aangepast aan uw persoonlijke omstandigheden. Tijdens het programma heeft u regelmatig individuele gesprekken met uw fysiotherapeut.

Het trainingsprogramma duurt in ongeveer drie maanden, verzekeraars vergoeden maximaal 12 behandelingen uit de basisverzekering.

Guus Rutten

E-mail: guus@fysiomeer.nl